Rancangan Pebret di Zaman 90-an

by - July 19, 2012

assalamualaikum wbt.

mood malam ni tetibe feeling jadi kebudak-budakan balik, teringat zaman 90-an aku dulu.. hehe, al maklumlah, time tu memang banyak rancangan kanak-2 yg aku tak penah missed tgk. time ade je rancangan tu, sure aku tercongok depan tb. korang pun mesti suke tengok punye rancangan-2 ni, tapi kalo zaman kecik ko same ngn aku laa.. kalau lg muda, aku taktau la ap korg tgk kan.. tapi rancangan-2 ni mmg "rare" lah bagi aku. sbb dah tade tayang dah zaman 20-an ni haa .. yg masih ado pun citer katun mcm citer doraemon. tu pun tak se-best dulu da.. suare nobita, doremon, sinyu, giant dan semua lah watak dalam tu, sume dah lain. ahhhhhh ! tak best! hahaha, sorry agak emosi.. tetibe.. okay-2, jom usha rancangan pebret aku time bebudak hingusan mengikut rating utama ~


1) Timang Tinggi Tinggi

Aku sure, mesti korg selalu tengok dulu kan rancangan ni. kalau kau tanye aku, ni lah rancangan yg paling aku suke time dulu duluk. banyak faedah tgk rancangan ni tau uolls. puas aku cari image rancangan ni kat google, tak dapat lak, rare sangat. hahahaha.. watak-2 dalam tu aku da ta ingat name diaorg, tapi boleh cam la muke sorg-2. rancangan ni banyak slot tau. slot yg paling aku suke, time profesor tu buat kajian. macam-2 eksperimen la yg dorang buat. mmg taksub jugak tgk profesor tuh, smpai rase na try buat jugak kt rumah. kah-3 !! naseb rumah aku tade lab, kalau takkkkkkkkkkk ~~


2) A L O N G 

Haaa, secondly rancangan pebret aku, ALONG. dok terngiang-ngiang lagi lagu rncgn ni kt kapla wotak aku. try test skit nyanyi.. A.L.O.N.G alonggg ! A.L.O.N.G alongg ! hahaha, sdap dak? rancgn along ni pun banyak jugak slot. mcm biase, msti ade punye slot kgemaran aku kan.. slot paling aku suke dlm rncngn ni, time STI SIFIR tu. bestt tu, main kira-2. main kira-2 lak gune cumi kaler-2. mmg terliur jugak la kan. sambil mengira smbil mmbayangkan cumi tu masuk lam mlut aku, ngapppp ! hahaha .. ade jugak watak lain dalam rncngn ni, si Angah dengan si Acik. mcm dalam gambar kat ats ni, hehehe. rancgn ni tak silap aku, ade time sabtu ngn ahad. mmg aku tak missed la kan, cuti sekolah. mak abh ajak g jenjalan pun jual mahal, tanak ikut. kemain ~


3) Di Mana Joe Jambul

Yang ketiga ni pulak, rancangan cm siasatan. feeling-2 cm detektip polis cenggituw haa. mencari si Joe jambul ni, kat mane dia ade. bersama geng-2 dia cm kt dalam gamba atas ni. rancangan ni dy mcm kuiz, sbb ad bebudak bertanding. aku ingat la, dyeorg buat 4 kumpulan. ikut warna laa.. ade slot soalan berasingan. kumpulan mane yg menang, ikut arahan semua dengan baik, kumpulan tula yg akan ke final. ad 2kumpulan je time final tu. sape jawab dengan betul soalan, dia laa yg jadi pemenang.. then JOE JAMBUL and the geng dapat dijejaki, dan ditangkap masuk penjara.. hahahak, aku suke betul rancangan menguji minda cenggini. ngko suke jgk x??


4) Istana Takeshi

Yang terakhir ni, lari sikit dari malaysia. kita mengembara ke negara Jepun. rancangan ni penuh dengan adegan-2 cemas, kelakar dan kelam kabut. ape taknya, ni rncgn ala-2 cm explorace.. tapi setiap stesen ade rintangan. rintangan pulak, makin tinggi stage, makin susah la rintangan yg ngko dapat. hahahaha, jepun mmg genius bg aku time tu, buat idea giler cenggini, tapi fun sgt. stage yg aku suke dalam ni time peserta masuk lam lubang. pastu yg berjaya smpai kt istana. mmg best la kau tengok, smpai teringin nak merasa masuk sekali dalam tu. terbaik la props-2 yg dorang gune lam rancangan ni. psstttt-2, nak bisik siket ~ rncngn ni waktu bersiaran pkul 7mlm, time maghrib. apelagi, time ni aku mmg slalu brtengkar molot la ngn mk aku, na hold solat maghrib dulu, nk tgk smpai habis rncagn ni. hahahaha ! ttapi tidak berjaya, jgn harap ! kah3, korg accaner? suke jugak? rancgn ni kt NTV7 tak silap aku, kankan?? ahhh, comel pulak aku tgk watak-2 rncngn ni kt gamba atas tu =='

Kesimpulannya, rancangan-2 ni la yg mewarnai hari-2 aku time kanak-2 hingusan dulu kala.. tapi sekarang takde da rancangan-2 mcm ni kita dpt lihat kt tb. rancangan ni semua RARE bg aku, limited. hahaha.. rncgn kanak-2 skrg da kureng da.. yg byk aku tengok, citer katun yg melambak-2. naseb la dulu aku sempat merasa tengok rancangan-2 cenggitu kan.. kenangan.. susah nak hilang dr ingatan.. mcm ingatanku pada bf dulu.. ehh? hahaha ! menipu je yg tu. tak hingat dan tanak hingat. kah3


p/s : barang yg lepas jgn dikenang, kalau dikenang merajuklah ia. ehh? tetibe. selamat berpuasa ye readers. thanks for reading. hihi, enjoy your days wih smilessssssss ! adios :)

You May Also Like

21 comment

  1. istana takeshi..!! rindu pulak nak tngok..:)

    ReplyDelete
  2. Istana Takeshi paling legend.

    ALONG pun best jgk. ( Tapi tau tak sape yg pegang watak ALONG tuh? Ahahaha.. dia adalah Beto Khusairy )

    Di mana Joe Jambul pun best jgk. Zizi Zulkifli kn pengacara dia?

    Tapi rancangan TImang Tinggi2 tu memang langsung lupa. Kena carik balik la nk tgok caner rancangan dia..

    btw, entry ni sweet. Mengenang zaman budak2 dulu. Ahahaha

    ReplyDelete
  3. @zanairin : best giler kan ! hehe

    @GemAtria : hahaha, sweet gile ark? perasan mude sat.. apesal bley ta hengat neh??

    beto khusyairi? sriyes? huhu

    ReplyDelete
  4. dlu sy jd ketua kelas, rmai x suke sbb sy grg.. tw diorg ejek sy cemane? diorg nyanyi ni.. Natasha nateshi, istana takeshi.. zaman dlu punye citer. :)

    ReplyDelete
  5. @natasha : amboi, taksuke.. siap buat lagu tuhh.. pehhh, huntunglah !

    hahaha.. istana takeshi de best :D

    ReplyDelete
  6. semua citer lama2 ni.. dulu istana takeshi mmg top, baru2 ni ada tgk citer ni tapi omputeh dh tukar nama watak2 plak, huh...

    *salam ramadhan & selamat berpuasa yer ^^

    ReplyDelete
  7. @gamepoint : itu katun, ni bukan katun.. ni rancangan biase, hattoii

    @caliph : ha ah, ad jugak skrg.. tp tak same da cm dulu, name rncgn pun lain.. salam ramadhan ^_^

    ReplyDelete
  8. haha..mengimbau nostalgia betul la..suka sangat siti sifir hahaha

    ReplyDelete
  9. yang paling best , istana takeshi . . .
    memang setiap kali tengok , tiap kali tu lah bantai gelak . . hahaha . lawak bila ingat balik XD

    ReplyDelete
  10. @phat : tau xp, legend tuh. ahaha


    @miss nieyna : kankan? skrg dy ta review balik pun.. rindu :(

    ReplyDelete
  11. dulu selalu jugak tgok rancangan ni... seriusly, memang best...

    http://mohdfaizulosman.blogspot.com/2012/07/pembunuh-senyap-stresss.html

    ReplyDelete
  12. homaiiii menggamit memori je ni semua :')

    di manaaaaaa joe jambulllll??!! dedulu tingin nk jadik peserta, huuu dpt memacam

    ReplyDelete
  13. hahah , teya pun suka gila tengok istana takeshi tu dulu ..

    teringat lagi lagu Along ! :)
    rinduuu

    ReplyDelete
  14. rndu btol nk tgk sume rncangan2 nih . slalu tggu cite along sbb nk tgk siti sifir . haha konon nk bljr lah pdahal tgk dy main kira2 guna sumi tuh :P

    ReplyDelete
  15. Suka juga tengok rancangan ALONG & Istana Takeshi tu..best.. ^^

    ReplyDelete
  16. semua : thanks ler sume.. kak lily, kan.. best giler citer tu.. hahaha.. ta kua umah duk ngadap citer tu..

    lagi satu lupe, CILI PADI !

    ReplyDelete
  17. pehhh! nolstagia kecik2 dulu...rugi ler adik2 ain tak jumpa semua nie...nanges korang klu tengok nie semua derr..
    Ah Lan Wa Sahlan Ya Ramadhan ♥

    ReplyDelete
  18. arghhhhhh!! fav cter lily gak semua tuhh.. miss my own child world :')

    ReplyDelete
  19. sumer minat kecuali timang tinggi2. yg tu x pernah tgk.

    ReplyDelete

Terima kasih sudi baca dan komen :)