Honeymoon : Kashmir (Part 1)

by - March 26, 2019

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

"Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang”

Assalamualaikum,

Entry kali ni aku nak share tentang honeymoon kami di Kashmir. Kashmir juga dikenali sebagai  negara "Heaven On Earth". Ada sebab Kashmir dapat gelaran macamni. Dan aku pun sangat bersetuju sebab memang cantik gila Kashmir ni macam heaven! nak2 musim winter macam ni. FUH rasa tak cukup duduk seminggu kat sana.

Okay, aku dan suami serta ada 3 orang bodyguard tukang ambil gambar (acah acah) bertolak dari KLIA 2 pada hari ahad 10 Feb lepas. Tiket flight kami pukul 7.30pm. Sepatutnya pukul 6.30 tapi delayed pulak. Around 8.40 baru fly. Perjalanan ke New Delhi mengambil masa selama 6 jam. Sebelum ke Kashmir, kami akan transit di New Delhi dan check in di sana 1 malam. Kami tiba di Airport New Delhi around 12.30am ( aku agak agak je sebab tak berapa ingat) then terus check in di Hotel Airport City. Hotel ni memang dekat sangat dengan airport. 10minit dah sampai. Dapatla lelapkan mata beberapa jam sebab keesokkan harinya flight ke Kashmir pukul 8pagi.

Sampai di Airport pukul 7.30 pagi, kami fly dalam pukul 9.00 pagi. Perjalanan dari New Delhi ke Kashmir mengambil masa selama 2 jam. Setibanya kami di sana dalam pukul 11.00 pagi, vibe sejuk menggigil tu dah ada. Dekat aiport dia, salji dah tebal gila. Keluar je dari India Airline tu, dah kena sarung baju sejuk. Subhanallah, tak boleh describe perasaan masa tu. Cantiknya ciptaan Allah, tak puas mata memandang. Cantik sangat! baru kat airport je padahal. KIH3 Alhamdulillah dapat juga merasa travel ke sini. THANK YOU SO MUCH SUAMI!

Gambar ni diambil masa dalam perjalanan ke Kashmir. Nak dekat sampai dah masa ni. Excited gila bila dapat tengok view macam ni. Al-maklumlah first time. Jakun sikit.

Alhamdulillah setibanya kami di sana, kami disambut baik oleh tour guide kami yang akan menjadi driver kami sepanjang kami berada di Kashmir. Peramah dan baik orangnya. Dia suruh kami panggil dia Salman. Sebab dia acah-acah muka dia macam Salman Khan. Kami pun layankan jela. KIH3. Tempat pertama yang dia bawa, Pari Mahal. FUH nice gila babe view dia. Tempat ni kita kena panjat tangga. Baru dapat tengok view cantik dia tu. GIGIL WAKK. Tapi masa ni cuaca masih boleh bawak bincang lagi. belum sampai (-ve). kau tunggu tempat lain. haaa rasakan. kau sabajap!

Okay, ini baru first location. belambak lagi photos aku nak share ni. HIHI. Kami spend time masa dekat Pari Mahal ni selama 1 jam. Keluar je dari sana, kami singgah makan di salah sebuah restoran di Sonamarg. Alhamdulillah, kalau datang ke sini memang tak bimbang pasal makanan sebab semua memang halal food and kena dengan tekak kita orang Malaysia ni. First dish aku rasa kat sana, beriani kambing. Masha Allah sedap gila woit! tapi aku suggest kalau nak order next time, jangan order sorang satu. sepinggan boleh makan 2-3 orang. sebab banyak sangat. kitaorang first time so tak tahu la kan potion dia macam mana. kitaorg pun terpaksa lah habiskan jugak. takkan nak buang, membazir. Harga okay la, sesuai dengan potion dia yang banyak tu. Overall puas hati! Makanan sedap, hati senang!

Okay. lepas dah settle makan tengahari, Salman bawa kami ke Houseboat, tempat penginapan kami sepanjang bercuti di sini. Houseboat yang diberi nama Gulshan Rose. First attempt, quiet okay la. Gain new experience and first time jugak menginap di houseboat. Owner dia memang baik sangat. Di houseboat ni diorang menyediakan makan malam dan sarapan pagi. Bilik dia okay. Ada dua katil. Satu katil King dan satu katil single. Ada kayu api. So malam malam takde lah menderita kesejukan. Fuh bila malam, sejuk dia tak boleh bawak bincang weh! MINUS 1/2 okay. Bilik air pula ada bathtub. nice. air panas pun ada. penting tu taw bila bercuti di tempat sejuk ni!

inilah pemandangan dari luar. houseboat ni terletak di atas sungai Dal Lake. Best. dapat pengalaman baru tido di houseboat. baru adventure!

Malam tu, Kami disajikan dengan hidangan nasi putih dan kari kambing. Alhamdulillah sedap masakan mereka. Penjaga houseboat ni couple lelaki perempuan umur lebih kurang 50-an ke atas. sebaya dengan parents kita. jadi tak kekok kalau nak communicate dengan dorang.dorang pun bahasakan diri dorang father and mother kat kitaorang. NICE! Hari pun dh larut malam, perut pun dah kenyang, apalagi tidur la. Rehatkan badan seharian non stop berjalan. Ready untuk ke destinasi seterusnya esok pagi, Sonamarg!

Hey guys, see ya on the next post.